• Je werk doen met meer focus, rust en plezier
  • Talentstrategie
  • Interim Manager Onderwijs
  • Benut je talent en voel je fabulous

Over mij

En dan ben je schoolleider. En kom je erachter dat je eigenlijk helemaal niet met sturen op onderwijs bezig bent. Integendeel.

 

Toen ik startte als schoolleider ging ik ervoor. De stip op de horizon. Sturen op onderwijskwaliteit en mijn collega's motiveren, begeleiden en inspireren goed onderwijs te geven. Dat kon ik goed en daar werd ik blij van. Wat een cadeautje om dit als baan te mogen doen. Maar in de praktijk liep het anders. Ik werd volledig geleefd door de waan van de dag. Ik was volop bezig met adhoc taken en voelde mij meer een conciërge en administratief medewerker, dan een schoolleider.

Dat moest toch anders kunnen?

Ik ben een Talenttraject gestart waarin ik op zoek ging naar mijn talenten, drijfveren en behoeften. Ik kreeg inzichtelijk wat voor mij werkt in het inrichten van mijn werk en mijn werkomgeving. En dat zorgde voor meer rust, focus en plezier.

 

Hoe ik dit verschil merkte?

Ik merk het aan heel veel dingen, maar ik zal de belangrijkste switches met je delen. Ik ging van...

  • een gejaagd gevoel naar een rustig gevoel;
  • vaak te laat zijn voor afspraken naar voorbereidingstijd én verwerkingstijd rondom afspraken;
  • hard werken naar slim werken;
  • alle ballen in de lucht houden naar bewust kiezen welke ballen ik vang en welke ik even laat liggen;
  • na een werkdag languit op de bank volledig uitgeput naar energie om met het gezin te eten en zelfs nog te sporten als de meiden op bed liggen;
  • het idee hebben dat ik mijn leraren onvoldoende begeleidde naar een begeleidingsplan op maat.

 

 

Door mijn positieve verandering kreeg ik meer aandacht voor de situatie van andere onderwijsprofessionals: er zijn meer mensen die baat hebben bij een Talenttraject!

Een rondje in mijn netwerk leverde namelijk veel herkenning op bij andere leidinggevenden in het onderwijs. De adhoc-taken, de disbalans tussen werk en privé. Zo zonde, dat veel van die - veelal jonge - potentials vertrekken uit het onderwijs. En dan heb ik het niet alleen over de schoolleiders. Ook intern begeleiders en leraren vertrekken. Dat we in het onderwijs een tekort hebben aan mensen die staan te springen de school binnen te komen, wisten we al. Maar ben jij je er ook al bewust van dat veel onderwijsprofessionals het gebouw verlaten via de achterdeur?

 

Ik geloof erin dat deze mensen destijds bewust voor het onderwijs hebben gekozen en met de juiste tools ook meer rust, focus en plezier kunnen ervaren.

En dat maakte dat ik mij met mijn bedrijf FAB.talent onderwijsprofessionals leer werken volgens de Talentstrategie. Een strategie die zich richt op het behoud van onderwijsprofessionals, die uitgaat van hun krachten en talenten in plaats van hun tekortkomingen en verbeterpunten. Een strategie die zorgt voor minder ziekteverzuim en werkdruk. En juist voor meer focus, rust en plezier.

 

En het leuke is.. het beroep van schoolleider vind ik weer helemaal leuk! Naast mijn Talentcoaching ben ik daarom ook werkzaam als interim leidinggevende.

 

Meer weten?

Plan dan hier een belmoment in. Ik help je graag!

Plan direct je gratis belmoment in!